zaterdag 4 juni 2011

De Galerie

De Galerie 

Ik zag een man. 
Niemand anders die hem zag. 
Een man, 
in rode trui. 

Zwart, grijzend haar. 
Een scheiding en een baard. 
Gebogen over schappen. 
In gedachten aan het werk. 

Boodschappen in bruine tassen, 
met flessen en potten. 
Grote vertrouwde handen 
en een grijze pantalon 

Ik zag een appelboom. 
Niemand anders die hem zag. 
Achter in de tuin, 
de sneeuwklokjes daaronder. 

(De mensen in de galerie 
bewonderden schilderijen 
en we praatten met elkaar) 

Toen zag ik weer die man. 
Niemand anders die hem zag. 
Ik hoorde treden kraken. 
Van de trap naar zolder, 
naar boven en weer terug. 

En 
voelde even 
een aai over mijn haar. 

En toen ik met de mensen praatte 
(luisterde en knikte). 
Zag ik een heel klein meisje, 
in de kielzog van die man. 

Een lange staart met elastiek 
huppelend op haar rug. 
Haar kleine knuistje 
gevangen in zijn grote hand. 

Niemand anders die hun zag..... 



(terug in het ouderlijk huis, kruidenierswinkeltje Onderdendam, nu Galerie)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten